svenskarna..ett tackande folk

Stod bakom en man i kassakön på hälsokostbutiken idag. Han skulle köpa ett armbågsskydd på order av sin fru.
Butiksbiträdet letade upp ett, mätte hans armbåge och hittade till slut rätt storlek.
Hela konversationen började med att han tackade för att hon hittade rätt storlek. Då var kvinnan i butiken snabb att tacka för att han ville handla av henne.
De stegade fram till kassan och kvinnan sa "det blir 69 kronor tack"
"Jaha tack" tack sa han och räckte fram en hundralapp.
"Tack" sa kvinnan, vaddå tack? tack som i "tack för att du betalar och inte stjäl" eller?
Hon gav mannen sin växel, varpå han tackade så väldigt. För vad? För att han fick tillbaka SINA överblivna slantar?
Oohh ja,  jag glömde ju att han även tackade för kvittot OCH för att han fick sin påse med armbågsskyddet i. Som i "tack för att du ger mig det som jag betalat för så jag får med mig det hem och inte bara kastat pengarna i sjön"!?!?
Naturligtvis tackade butiksbiträdet för att han tackade. När de sedan stegade ur affären var kvinnan bakom disken kvick att lägga till ett "tack och hejdå", varpå mannen naturligtvis tackade igen och gick ut genom dörren.
Hur i hela fridens namn kan det komma sig att vi tackar för precis allting? Visst, lite artighet och hyfs har ingen dött av, men ibland kan man nästan tro att människor tackar för att de ens får existera. Om ni någon gång tar er tid eller får tillfälle att studera människor ute i samhället så ska ni få se vad jag menar.
Säg tillexempel att en kvinna står och tittar på kläder vid ett ställ och någon ouppmärksam person kommer och antingen bufflar rakt in i kvinnan, eller kanske bara "råkar" köra på denna med kundvagnen. Vem är det oftast som ber om ursäkt? Jo jag tror att det är kvinnan som blir bufflad eller påkörd som vänder sig om och ler lite oskyldigt "oj, ursäkta". Ursäkta för vaddå? Ursäkta mig för att du inte ser dig för?? Ja, jag säger då det. Svenskarna är nog lite väääl hövliga ibland, kalla det dumsnäll eller vad du vill.

Har iallafall tränat hund idag. Gick relativt bra. Gizmo är duktig, det är bara det att jag inte är det. Jag tänker för mycket, oftast på fel saker, står fel, vrider fel...tja, nåt mer? men men, jag är ändå rätt nöjd. Zacko fullkomligt älskar agility och hoppar mer än gärna, kul!!

nu kallar duschen

over n out


Kommentarer
Postat av: Emma

Tid har jag väl egentligen inte, men jag gör det gärna ändå jag ska se vad jag kan göra :) Du kan ju skicka lösenordet på msn.. :)

2008-02-14 @ 10:04:31
URL: http://enknubakaffe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0